tirsdag 23. mai 2017

Sunburst-kort

Jeg har flere ganger sett helt nydelige kort som er laget med en sunburst-die.
Dessverre har jeg ikke funnet denne i Norge, men jeg tenkte som så, at det kan da ikke være umulig å få dette til selv på en enkel måte?

Og det var det heller ikke! I dette innlegget vil jeg vise dere mitt første forsøk på et sunburst-kort, med bildeforklaring nederst i innlegget.


Enkelt forklart kan du si at sunburst er et "solskinnskort" der strålene går fra senter og ut.



Til mitt kort har jeg valgt å bruke mønsterark fra Pion sin serie "My Dearest Sofia". Vakre ark som oser av romatikk og sommerstemning. I tillegg har jeg brukt bazzill kartong i fargen vanilla, og bazzill foil i fargen rose gold.



Sirkeldiesene er fra Kort og Godt.



"Gratulerer" diesen er fra Papirdesign



Så til forklaringen:

Til dette kortet har jeg tatt utgangspunkt i et kort på 6"x 6". Det tilsvarer ca. 15,5 x 15,5cm. Denne basen lager jeg enkelt ved å dele et kartongark på midten. Når du bretter det, blir det  6" x 6".

For å få litt mer dybde i kortet, skjærer jeg til en matte i rosa kartong. Denne har målene 5 7/8" x 5 7/8", eller 15 x 15cm. Denne limer jeg på fremsiden av kortbasen min.


Skjær så til to ulike mønsterark i ønsket størrelse, og finn senter på det ene. Jeg har skjært mine i 5 6/8" x 5 6/8" (tilsvarer ca. 14,5 x 14,5cm).


Lag så en sirkel på det ene mønsterarket med en passer eller lignende.




Lag diagonale linjer gjennom senter, og skraver annenhvert felt. Disse skal du skjære/klippe vekk



Klipp eller skjær bort de skraverte feltene inn til sirkelen du tegnet i begynnelsen. Du kan nå sverte kantene om du ønsker, og lime solstrålene dine på det andre mønsterarket du har skjært til. Lim så dette på matten du allerede har limt fast på kortbasen. 





For å gjemme sirkelen som gjenstår på mønsterarket, har jeg stanset ut sirkler i tre ulike størrelser som jeg har limt på midten. Dekorer etter ønske.

Ha en finfin tirsdag videre.

Klem fra Ingvill

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar