fredag 23. september 2016

Melkekartong med tutorial

For en tid tilbake kom jeg over en video der de viste fremgangsmåten for å lage en liten melkekartong med plass til en liten gave i. Dette måtte jeg såklart prøve, og det var kjempeartig! 



Jeg valgte å brette min kartong i Bazzill kraft foil som har et nyyydelig gullmønster i seg. Du kan såklart velge å lage kartongen i ensfarget papir og ha paneler med mønsterark, eller bruke mønsterark til selve kartongen. Jeg har valgt å ha min enkel, med kraftpanel og julestjerner i bazzill foil.




Se så lekkert pregemønster julestjernen har! Disse er stanset ut med tre forskjellige dies, som du finner i et sett fra Joy! Det er dessverre ikke inne nå, men kanskje Cathrine tar det inn igjen?



Jeg har valgt å ha alle sidene på melkekartongen like, men på fremsiden har jeg i tillegg festet en knapp tredd med gulltråd og en liten lapp med "god jul" på. Dette er et stempel fra Kort og Godt.


Tutorial


Videre har jeg lyst til å dele en liten bilde-tutorial med fremgangsmåten, men jeg vil presisere at dette er langt fra min ide :-) Videoen jeg nevner innledningsvis, kan du finne her.

Jeg må bare beklage kvaliteten på noen av bildene - litt dårlig lysforhold! Og vær så snill - se vekk fra den svært godt brukte skjærematta mi *ler*


Du begynner med et ark i målene 10,5" x 6,25"

 

Score følgende mål på langsiden: 2,5" - 5" - 7,5" og 10"


På kortsiden scorer du: 2,5" - 4,5" - 5,75"


Tilbake til langsiden scorer du fra toppen og ned til første scorelinje på kortsiden: 1,25" og 6,25". Ta så å score fra disse punktene slik at du får en trekant (se bilde).

Brett alle scorelinjene før du går videre til neste steg.


Klipp opp som vist på bilde over.


Nå skal flappen limes fast. Bruk enten dobbelsidig tape eller flytende lim. Om du bruker flytende lim, er det en fordel at det er en som tørker fort, som for eksempel Zip Dry.


Slik ser melkekartongen din ut nå.


Neste steg er å lime bunnen på kartongen fast. Prøv deg litt frem for å se hvilken rekkefølge som blir best.


Nå skal du forme toppen på kartongen. På grunn av scorelinjene og trekantene du lagde tidligere, vil kanten bøye seg fint ned. Bruk gjerne en papirklype for å holde bretten nede til neste steg.


Dette steget et valgfritt, men jeg har valgt å lage to hull i den øverste kanten slik at jeg kunne feste et bånd. På den måten kan du enkelt åpne og lukke boksen for å putte oppi en liten gave.

Da håper jeg at du også har lyst til å prøve deg på en melkekartong :-)


Ha en flott helg alle sammen!


Scrappeklem fra Ingvill

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar