mandag 15. februar 2016

Prosjektkit februar - Lysthus

Heisann :)

Det er en glede for meg å ha prosjektkit for februar :) Jeg har veldig lyst å dele min mal og tolkning av lysthus. Jeg har laget mange lysthus i forskjellige størrelser og utforminger. Denne er den første jeg har laget mal til da mine prosjekter som oftest blir til etterhvert som jeg holder på. 

med prosjektkitet medfølger det nydelige mønsterark fra den nye serien til Pion design - easter greetings. I serien finner du både ark som går i grønn, blå og rosa toner. Med prosjektkitet medfølger det de nydelige rosa toner. Det følger også med Bazzill kartong i rosa toner. 

Siden jeg som oftest scrapper på kveldstid og jeg har tatt "steg for steg" bilder underveis, kan noen av bildene desverre være noe mørke, men jeg håper at poenget og fremgangsmåten er synlig nok likevel. 


Steg 1 sokkel: er å klippe ut medfølgende mal av sekskant. 1 i Bazzill kartong og 1 i Pion design - easter greetings - pink ornament mønsterpapir. Lim mønsterpapiret oppå kartongen. Deretter lager du til kanten rundt som beskrevet i oppskriften og kantklipper som du ser på bildet over. 


Remsene må skøytes for å kunne komme helt rundt sekskanten. 



Steg 2: Stolper: Bildet over viser remsene med stolper a 6 stk. Mål står i oppskriften som medfølger kitet. Det kommer dårlig frem på bildet, men alle stolpene er scoret 5 ganger på langs slik at du bretter de rundt til en stolpe og 5 scoringsdel blir limt over for å skape en firkantet lang stolpe. 


Etter stolpene er limt kan det være lurt å la de tørke skikkelig. Når de er skikkelig tørr, tar du hånden langs stolpen og trykker den sammen. Da får du en "diamant" form på endene av stolpene, istedenfor den firkantede formen. Dette gjør at du lettere får limt stolpene fast til sokkelen og at de da følger sekskantens form. 


Jeg limer fast stolpene med limpistol.


Steg 3: Taket: Klipp ut medfølgende mal for tak. Klipp ut 6 stk i Bazzill kartong og 6 stk remser a mål fra oppskriften. Den stiplede linjen på trekanten skal scores for å kunne brettes ned langs stolpene.


Lim sammen 1 og 1 trekant ved hjelp av remsene. Bildet over viser innsiden.


Og utsiden etter 2 trekanter er limt sammen.


På bildet over gjenstår det å lime på den 6 av trekantene.


Bildet over viser innsiden av taket når alle 6 delene er limt sammen.


For å kle taket, klipper du ut 6 stk trekanter av mønsterpapir Pion design - easter greetings - by the cherry tree. Disse limes på taket som vist på bildet under.



Taket limes på stolpene. Jeg foretrekker å bruke limpistol, og tar lim på "takdelen" og fester alle stolpene samtidig.


Steg 4: Buer til stolpene: Klipp ut 6 stk buer i Bazzill kartong og 6 stk i mønsterpapir Pion design - easter greetings - pink ornament. Disse limes sammen. 


Deretter limes buene på stolpene. Det er mulig at bredden på buene må tilpasses litt. Jeg har tegnet på frihånd så mulig at ikke alle mål stemmer 100 %. Når buene er på plass, limes kanten på taket over buene for å skape en mest mulig fin kant.


Deretter pyntes alle kanter med de nydelige halvperlene på remse for å skjule alle overgangene. Jeg fester perlene med limpistol. Pynt også med de medfølgende blomstrene fra Papirdesign.


Det siste som gjenstår da er å feste fast gjerdene rundt stolpene. På grunn av leverandørproblemer er det litt forskjellig hvilke gjerde dies som medfølger kitet, men alle fungerer like fint. Lengden tilpasser du slik at skjøten kommer på midten av stolpene. Jeg har stanset ut gjerdene i den hvite bazzill som medfølger kitet.

Dette viser ett moderat pyntet lysthus, men har du mer blomster og pynt som du selv ønsker å supplere med så gjør jo gjerne det. Det er utrolig gøy om dere ønsker å sette deres eget preg på prosjektet :) 

Håper dette var forståelig :) Har du kjøpt kitet og lurer på noe, ikke nøl med å ta kontakt :)

<3 Happy prosjektscrapping <3 

-Margrethe-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar